Subsidie

Tender oktober 2024

8 Projecten ontvangen een subsidie van het Stimuleringsfonds.

In de oktober tender van het Stimuleringsfonds werden 20 projecten ingediend. 1 projecten is ingetrokken door de aanvrager, 3 projecten zijn niet ontvankelijk verklaard en 8 projecten zijn na beoordeling niet in aanmerking gekomen voor een subsidiebijdrage. De 8 projecten die een bijdrage ontvangen richten zich op (Duurzame) Energie, Overig, Overige High Tech Productietechnologie en Smart & Green Mobility. De projecten worden uitgevoerd in de gemeenten Best, Bladel, Cranendonck, Eindhoven en Helmond.

Gezamenlijk ontvangen de 8 projecten een bijdrage van € 372.960,-- uit het Stimuleringsfonds. De totaal aangejaagde investering is € 781.970,-- Daarmee bereiken we een multiplier van 2,1.

Overzicht van de tender

ProjectToegekende bijdrageTotale investeringAard van het project
Elektrische ruwterrein heftruck

€ 50.000

€ 112.450

Life Sciences & Health
FlexBatt

€ 50.000

€ 102.500

Smart & Green Mobility
Millimeter-wave switching to enable fast 6G chip Testing (MilliTest)

€ 50.000

€ 118.100

Life Sciences & Health
TreeSense: Intelligente precisie-monitoring voor duurzame bomenteelt

€ 49.900

€ 98.800

Fotonica
Sensomatic

€ 50.000

€ 100.000

(Duurzame) energie
Plantaardig Draadjesvlees

€ 49.685

€ 99.370

Productietechnologie
Geavanceerde thermische techniek voor 2-zits elektrisch vliegtuig

€ 50.000

€ 103.000

(Duurzame) energie
Biotech-materials Living Lab

€ 23.875

€ 47.750

(Duurzame) energie

Totaal

€ 372.960

€ 781.970

 

Informatie over alle projecten

Elektrische ruwterrein heftruck

Aanvrager:Van Deurzen Heftrucks B.V.Vestigingsplaats:Cranendonck
Partner 1:Heijmans Woningbouw B.V.Vestigingsplaats:Rosmalen
Partner 2:VHS Vissers Heftruck Service B.V.Vestigingsplaats:Bladel
Partner 3:Agrimac (Agria Hispania S.L.)Vestigingsplaats:Biscay, Spanje
Startdatum:19 september 2024Einddatum:19 augustus 2025

Projectomschrijving

De bouwsector is wereldwijd verantwoordelijk is voor 21% van de totale CO2-emissie, een kwart daarvan is direct afkomstig van “on-site” gebruik. Hierbij speelt de inzet van zware bouwmachines een significante rol, aangezien er momenteel weinig tot geen non-diesel alternatieven zijn. Dit is ook het geval voor ruwterrein heftrucks, die momenteel uitsluitend als dieselvariant beschikbaar zijn. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) benadrukt dat elektrificatie een van de belangrijkste strategieën is om de CO2- emissies te verlagen en een emissieloos 2050 te bereiken. Dit impliceert dat de bouwsector ook een verschuiving richting elektrisch transport moet maken om deze doelstellingen te realiseren. 

Naast de noodzaak om emissies te verlagen en klimaatverandering te mitigeren heeft Van Deurzen Heftrucks de afgelopen jaren ook een groeiende vraag naar duurzame alternatieven voor de huidige ruwterrein heftrucks geconstateerd. Zodoende zijn zij intern begonnen met onderzoek naar de mogelijkheden voor elektrificatie. Dit onderzoek heeft geleid tot het besluit om zelf het initiatief te nemen en een innovatief en duurzaam ruwterrein 4WD heftruck te ontwikkelen. 

Het project richt zich op het ontwerpen, ontwikkelen en testen van een prototype van een elektrische ruwterrein heftruck met een tilcapaciteit van 1.600 kilogram. Het doel is om een duurzaam en efficiënt alternatief te bieden voor de dieselvarianten, waarbij de prestaties minstens gelijkwaardig zullen zijn. Dit project speelt in op de toenemende vraag naar duurzame bouwoplossingen en draagt bij aan de bredere transitie naar emissievrije bouwmachines. 

Dit project is cruciaal, niet alleen om aan de vraag van de sector te voldoen, maar ook om een substantiële bijdrage te leveren aan de reductie van CO2-uitstoot binnen de bouwsector. Door de ontwikkeling van een elektrische ruwterrein heftruck draagt Van Deurzen Heftrucks bij aan de transitie naar een duurzamere bouwsector en ondersteunt het bredere maatschappelijke doel van een emissievrije toekomst. 

Uiteindelijke zal dit project leiden tot de volgende resultaten: 

• Een volledig werkende prototype van een elektrische 4WD ruwterrein heftruck. Er zullen zowel gedetailleerde ontwerptekeningen als een volledig operationeel prototype van een elektrische 4WD ruwterrein heftruck met een tilcapaciteit van 1.600 kilogram ontwikkeld worden. Dit zal ook dienen als een mooie opstap naar het ontwikkelen van een elektrische 4WD ruwterrein heftruck met meer tilcapaciteit. 

• Een pilotstudie waarbij de prototype in de praktijk getest worden. De prototype van de heftruck zal op een bouwterrein worden ingezet, waarbij praktijkervaringen zullen helpen om technische en gebruiksvriendelijke aandachtspunten te identificeren. Deze inzichten zullen vervolgens worden gebruikt om noodzakelijke aanpassingen te maken en de prototype verder te verbeteren en te finaliseren. 

• Volledig productie tekeningen voor een marktklare heftruck. Vanuit de operationele prototype en de pilotstudie zullen de nodige tekeningen en productieprocesplannen gemaakt worden om grootschalige productie van de heftruck te realiseren.

Deze resultaten zorgen ervoor dat de elektrische ruwterrein heftruck niet alleen technisch haalbaar is, maar ook praktisch inzetbaar en duurzaam in gebruik. Het projectconsortium bestaat uit: Van Deurzen Heftrucks (penvoerder), Heijmans Woningbouw B.V., Vissers Heftruck Service en Agrimac (Agria Hispania S.L.).

FlexBatt

Aanvrager:CellciusVestigingsplaats:Eindhoven
Partner 1:TU/eVestigingsplaats:Eindhoven
Startdatum:1 oktober 2024Einddatum:31 maart 2026

Projectomschrijving

Het project richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving in Nederland, in lijn met de doelstellingen van het Klimaatakkoord om de uitstoot met 49% te verminderen tegen 2030. Er zijn twee belangrijke routes om dit te bereiken: elektrificatie van de warmtevoorziening en de aanleg van warmtenetten. Beide routes hebben echter uitdagingen. Elektrificatie ondervindt problemen met netcongestie, vooral in regio's zoals Eindhoven. Warmtenetten vereisen grote investeringen en hebben risico’s door de fasering van bouwprojecten. 

De focus van het project ligt op een innovatieve oplossing van Cellcius. Een verliesvrije thermische batterij. Deze batterij kan de gebouwde omgeving verduurzamen zonder de belasting op het elektriciteitsnet te verhogen. De huidige technologie maakt gebruik van hoge temperaturen (>95°C) voor het opladen, maar dit project zal zich richten op het ontwikkelen van een prototype dat op lage temperaturen (<65°C) kan worden geladen. Dit betekent een herontwerp van de batterij en de selectie van een nieuw, commercieel beschikbaar actief materiaal. 

Het project zal resulteren in een prototype van deze warmtebatterij, die kan worden opgeladen op momenten die het elektriciteitsnet ontlasten. 

De TU Eindhoven is een belangrijke partner in het project vanwege hun ervaring in warmteopslag-technieken. Zij zullen hun expertise inzetten voor materiaalonderzoek en systeemintegratie, wat essentieel is voor het herontwerp van de batterij. Cellcius, als initiatiefnemer, streeft naar de marktintroductie van deze batterijtechnologie. 

Door het resultaat van dit project kunnen meer huishoudens de overstap maken naar duurzame warmtevoorziening zonder extra belasting van het elektriciteitsnet.

Millimeter-wave switching to enable fast 6G chip Testing (MilliTest)

Aanvrager:AntenneX BVVestigingsplaats:Bladel
Partner 1:Altum RF International B.VVestigingsplaats:Eindhoven
Startdatum:15 december 2024Einddatum:31 januari 2026

Projectomschrijving

Toekomstige draadloze communicatiesystemen, zoals 6G en satellietcommunicatiesystemen, gaan gebruik maken van microgolf- en millimetergolffrequenties in het bereik tussen 10 en 100 GHz. Deze nieuwe communicatiesystemen zijn gebaseerd op actieve array antennes die zeer smalle en gerichte elektromagnetische bundels elektronisch in de gewenste richting kunnen sturen. Iedere array antenne bevat tientallen radio chips (in vaktermen “Radio-Frequency Integrated Circuits (RFICs)”) die tijdens de ontwikkeling en productie getest en gekalibreerd moeten worden. Traditionele test concepten (met connectoren) kunnen niet meer gebruikt worden omdat de input data van de actieve array modules door de RFICs direct wordt omgezet in uitgestraalde elektromagnetische golven. ANTENNEX heeft een revolutionair testsysteem ontwikkeld die traditionele test concepten overbodig maakt. Dit testsysteem wordt momenteel gebruikt in de karakterisatie-fase door R&D&I teams van een aantal grote bedrijven uit de semiconductor en mobiele telefoon sector. 

In dit project gaat we de eerste generatie testsystemen doorontwikkelen zodat de klant sneller en betrouwbaarder een meting kan doen over een groot frequentiebereik, om op deze manier ook out-of-band emissies te kunnen meten. De essentiële component om automatisch te kunnen schakelen tussen de diverse frequentiebanden is een halfgeleider RF switch die kan werken in het frequentiebereik van 10- 100 GHz. Altum-RF heeft hiervoor een speciale chip ontwikkeld die aan de gestelde eisen voldoet. De huidige versie van deze chip is alleen beschikbaar als “bare-die”, wat wil zeggen dat het een los stukje halfgeleider is die niet zomaar gebruikt kan worden in een toepassing. Voor het gebruik van de RF switch in het testsysteem van ANTENNEX is dus een chip in een package nodig, zodat deze in de RF module van het testsysteem geïntegreerd kan worden. Naast het toepassen van de RF Switch in het testsysteem van ANTENNEX, zal Altum RF de RF switch ook in andere markten gaan afzetten. Het ANTENNEX testsysteem zal hierbij als voorbeeld toepassing gebruikt worden. 

Het project zal worden uitgevoerd in de periode van 15-12-2024 t/m 31-01-2026 en bestaat uit een viertal fases: 1) specificatie; 2) ontwerp; 3) productie; 4) systeemintegratie en evaluatiefase. 

Na afloop van het project zullen ANTENNEX en Altum RF gezamenlijk op diverse internationale tradeshows het nieuwe testsysteem demonstreren en gebruiken om nieuwe klanten te werven. Ook zullen bestaande klanten benaderd worden om de mogelijkheden van de nieuwe producten te laten zien. De verwachte omzet door deze productinnovatie in 2029 is 1.6 M€ en 0.5M€ voor ANTENNEX en Altum RF, respectievelijk

TreeSense: Intelligente precisie-monitoring voor duurzame bomenteelt

Aanvrager:AIGRO BVVestigingsplaats:Best
Partner 1:Nobleo Intelligent Solutions BVVestigingsplaats:Eindhoven
Startdatum:1 februari 2025Einddatum:31 januari 2026

Projectomschrijving

Aanleiding en probleem 

De Nederlandse land- en tuinbouwsector staat onder grote druk om te verduurzamen en te voldoen aan strengere milieueisen. Ten grondslag aan deze druk ligt ongeschikt bodembeheer en overmatig gebruik van hulpbronnen, zoals synthetische meststoffen, wat leidt tot bodemdegradatie en milieuschade. De regelgeving rondom gewasbescherming wordt hierdoor steeds strenger. Daarbovenop vraagt het toenemende watertekort om efficiënt watergebruik en tegelijkertijd kampt de sector met vergrijzing en personeelstekorten, wat het onderhoud van gewassen bemoeilijkt. Dit alles leidt tot een sterke behoefte aan innovatieve oplossingen om de toekomstbestendigheid van de sector te bewerkstelligen.

In de land- en tuinbouw, maar specifiek voor de sterk vertegenwoordigde boomteelt in Oost-Brabant, wordt nog veel handmatig werk verricht. Frequent monitoren van gewassen is essentieel, maar traditionele methoden bieden vaak onvoldoende gedetailleerde informatie over de specifieke behoeften van individuele bomen en zijn arbeidsintensief. Door de personeelstekorten en de groeiende omvang van landbouwoperaties wordt handmatige monitoring, en het uitvoeren van interventies, dan ook steeds uitdagender. Hier bovenop neemt de werkdruk nog verder toe door de noodzaak om water en hulpstoffen preciezer toe te dienen. Normaliter dient de teler namelijk ruim voldoende water en voeding gelijkmatig over het perceel toe. Deze oplossing past echter niet meer in het beeld van de toekomstbestendige bomenteler, en licht dan ook onderstaande probleemstelling uit:

“Strengere duurzaamheidsvoorschriften vergroten de noodzaak voor precieze toediening van water- en hulpstoffen op individueel boomniveau, echter heeft de teler hiertoe geen praktische handvatten anders dan de tijdrovende, handmatige monitoring van bomen, verder bemoeilijkt door personeelstekorten”

Doelstelling en innovatie 

De doelstelling van dit project is: “De uitbreiding van de AIGRO UP, een autonome werktuigdrager, met ML-gestuurde 3Dvisionsensoriek, zodat deze autonoom met 2,5 km/uur over de velden kan rijden en metingen kan uitvoeren waarbij de staat en omgeving van iedere boom in kaart wordt gebracht met een volumetrische nauwkeurigheid van 1 cm, en een plaatsnauwkeurigheid van 10”

De innovatie binnen dit project richt zich op deze uitbreiding van de AIGRO UP. Hierbij wordt innovatieve sensoriek (ingekleurde 3D informatie) gecombineerd met machine-learning algoritmes om real-time gegevens te kunnen verzamelen, objecten te kunnen herkennen, en geometrisch/volumetrische te kunnen bemeten. Op basis van dit geïntegreerd kleur- en 3D-visionsysteem wordt een gedetailleerde 3Dkaart van de teeltomgeving gegenereerd (digital-twin), die telers diepgaand inzicht biedt in de specifieke omstandigheden van hun individuele gewassen. Dit nauwkeurige inzicht stelt hen in staat om gerichte, duurzame beslissingen te nemen met aanzienlijk minder fysieke inspanning, wat bijdraagt aan een efficiënter en duurzamer teeltproces. Het resultaat is een kosteneffectieve oplossing die grote boomteeltoppervlakken kan beheren, terwijl de afhankelijkheid van arbeidskrachten vermindert.

Positieve impact metropool regio Eindhoven

Dit project creëert economische toegevoegde waarde voor de regio, door de integratie van het visionpakket op de AIGRO UP en de ontwikkeling van een 3D-teeltkaart. Deze kaart kan telers namelijk gaan voorzien van nauwkeurige (geautomatiseerde) inzichten in hun gewassen. Deze technologie zal specifiek voor Noord-Brabant aanzienlijke voordelen gaan bieden, de provincie is het hart van de Nederlandse bomenteelt. Partners willen deze sector dan ook ondersteunen en toekomstbestendiger maken, door precisie-monitoring en duurzame teeltpraktijken naar de praktijk te tillen. Dit sluit aan bij regionale doelen zoals een vitaal landelijk gebied en een veerkrachtig economisch systeem. 

De AIGRO UP, uitgerust met geavanceerde camera’s en AI-analysemethoden, stelt telers in staat efficiënter en milieuvriendelijker te werken, wat productiviteit en duurzaamheid bevordert. Hiernaast neemt het werkdruk weg bij de teler, waardoor deze zich kan focussen op het ondernemen. Dit ondersteunt de agrarische werkgelegenheid, stimuleert technologische innovatie en versterkt uiteindelijk de regionale economie. Het project bevordert ook kennisdeling en samenwerking tussen regionale ondernemers, positioneert Noord-Brabant als koploper in agritech-innovatie, en kan, bij opschaling, lokale partnerschappen verder versterken.

Sensomatic

Aanvrager:Senergetics B.V.Vestigingsplaats:Eindhoven
Partner 1:TracXonVestigingsplaats:Eindhoven
Startdatum:1 januari 2025Einddatum:31 augustus 2025

Projectomschrijving

Problem: Asset integrity is crucial in the processing industry, especially in aging plants, to ensure safety, efficiency, and environmental protection. Poor asset integrity leads to energy inefficiencies, equipment failures, safety hazards, and pollution. Corrosion is a major cause of asset failure, resulting in global economic damage exceeding $2.5 trillion annually, with over $100 billion attributed to Corrosion Under Insulation (CUI)—a silent killer in aging facilities.

The European Commission reports that nearly half of potential energy savings lie within the industry, with poor insulation being a significant factor—equivalent to the energy consumption of over 20 million European households.

Senergetics: To address these challenges, Senergetics is developing application-specific sensors for continuous asset health monitoring. We develop photonics-based P-tiQ and IoT-based I-tiQ sensors. Our core competency lies in creating high-accuracy Sen-AID services using AI-driven analytics for CUI detection, insulation performance scanning, and real-time leak detection.

Challenge: However, vast interconnected piping systems make relying solely on photonics impractical. To overcome this, Senergetics is collaborating with TracXon to develop wireless IoT sensors suitable for all areas. Existing IoT sensors are not perfectly suited for industrial environments, nor are they scalable and cost-effective.

Collaboration with TracXon: TracXon's expertise in printed electronics—an additive, energy-efficient, and recyclable technology— offers a solution. Their roll-to-roll manufacturing enables large-volume, cost-effective production. By tailoring production to meet price targets, we aim to produce sustainable sensors at scale. 

This collaborative project focuses on developing a wireless temperature sensor that meets industry requirements. Scalable to millions, these sensors will enable long-term, large-distance communication, enhancing asset integrity and contributing to significant energy savings.

Plantaardig Draadjesvlees

Aanvrager:Frio Food Snacks BVVestigingsplaats:Helmond
Partner 1:BeefyGreen BVVestigingsplaats:Helmond
Startdatum:1 oktober 2024Einddatum:28 februari 2025

Projectomschrijving

Hybride snacks maken gebruik van zowel dierlijke als plantaardige eiwitbronnen om de smaak en voedingswaarde te verbeteren. Deze combinatie geeft een volle, vlezige smaak terwijl de ecologische voetafdruk wordt verlaagd en smaak en eigenschappen bewaard blijven. Het doel is dat de bedrijven Frio Snacks BV en BeefyGreen BV voornemens zijn om naar een volwaardig plantaardig product te gaan dat ook omarmd wordt door de consument. 

In snackproducten is de drempel voor de consument naar volledig plantaardige snacks (vaak) nog een brug te ver, hoewel hybride snack producten als gangbaar worden ervaren zolang er niet over het plantaardige deel wordt gecommuniceerd. Een gemiddelde draadjesvleeskroket bestaat vaak <20% uit echt vlees. Een frikandel is voor 30-50% ook al plantaardig. 

Innovaties in “originele" snacks en plantaardige snacks zijn al vaak gebaseerd op het gebruik en vierkantsverwaarding van de lager gewaardeerde delen uit de vleesverwerkende industrie. Waarbij de doorontwikkeling van het Nederlandse snacks-assortiment al vaak hybride georiënteerd zijn, vervanging of sourcing van een gedeeltelijke van het dierlijk vlees om bedrijfseconomische of marketing technische redenen. Vaak wordt de ontwikkeling van hybride snack/vleesproducten gestimuleerd vanuit financieel oogpunt om bijvoorbeeld inflatie en marge gelijk te houden waarbij de verkoopprijs minimaal verandert voor de consument. Daarbij is het ook zeker een aanname dat plantaardige toevoegingen een beter product mogelijk maken. Denk aan sappigheid bij rundvlees, kleurbehoud, vormvastheid, of gewoon lekker, zoals een gesnipperde ui in de gehaktbal. 

Anno 2024 is hybride ook een duurzame methode om grondstoffen die anders verloren zouden gaan te benutten, zoals ongewenste(re) delen van paddenstoelen die dan ook direct bijdraagt aan complexe vraagstukken zoals het houden van minder dieren, tbv de grote milieu impact die deze sector nodig heeft, ook de eiwittransitie en het verduurzamen van ons eetpatroon. Draadjesvlees wordt veel gebruikt en is een gewaard, lekker en herkenbaar ingrediënt. In Zuid Nederland en België is deze grondstof ook de basis voor kroketten en bitterballen, in tegenstelling van het blokje voor Noord Nederland. Een win-win voor milieu, consument en oesterzwamkwekerijen. 

Door de innovatie ontwikkelen van een plantaardige draadjesvlees structuur uit (in eerste instantie) oesterzwamvoetjes met de combinatie van de juiste technieken voor milde-food-processing icm natuurlijk kleuring, ontwikkelen van recepturen en overige, toevoegingen en lekkere combinaties van andere plantaardige ingrediënten om zo de consistentie te optimaliseren om gedeeltelijk, dan wel helemaal, draadjesvlees te vervangen iconische snackproducten. Deze reststroom welke ontstaat bij lokale en Nederlandse kwekers is substantieel, waarbij de lokale kwekers dan ook een volwaardige afzet kunnen genereren voor één van hun substantiële reststromen. 

De toevoeging of vervanging van plantaardige ingrediënten voor vlees dient ook voor de consument een positieve aantrekkingskracht te genereren. In dit project beogen de partners nadrukkelijk dat er geen concessies mogen worden gedaan aan de originele eigenschappen en kenmerken van de oorspronkelijk receptuur en genot van draadjesvlees gebaseerde snack en salades, het moet kei lekker zijn!

Geavanceerde thermische techniek voor 2-zits elektrisch vliegtuig

Aanvrager:Clearwings BVVestigingsplaats:Cranendonck
Partner 1:Kempen Aircraft Maintenance BVVestigingsplaats:Cranendonck
Startdatum:1 juni 2024Einddatum:1 december 2025

Projectomschrijving

Clearwings is van mening dat er twee elementen zijn die al lang nodig zijn met betrekking tot duurzaam transport. Het eerste heeft te maken met elektrisch vliegen en het tweede met onze overtuiging dat retrofitten de enige haalbare manier is waarop de wereld haar ambitieuze klimaatdoelen kan halen.

Luchtvaart is een van de meest vervuilende vormen van transport per hoofd van de bevolking. Of vliegtuigen nu kerosine of vliegtuiggas verbranden, de CO2, fijnstof en warmte worden direct in de atmosfeer geloosd. Het is allang hoog tijd dat onze generatie zich richt op deze bron van vervuiling en het probleem oplost. Clearwings pakt deze problemen aan door elektrificatiekits te ontwerpen voor vliegtuigen met 2 tot 9 zitplaatsen.

Het tweede achterstallige item is de over het hoofd geziene aanpak van retrofitting als het enige realistische pad naar niet alleen duurzaamheid, maar ook snellere acceptatie en kostenbesparingen voor de markt. Er zijn een handvol startupbedrijven in de wereld die werken aan een clean-sheet elektrisch vliegtuigontwerp. Deze vliegtuigen hebben minstens 5-8 jaar nodig om van tekentafel naar certificering naar productie te gaan. Vanwege de lange tijd die nodig is om zo'n product op de markt te krijgen, wil Clearwings deze route niet nemen. Clearwings ontwerpt elektrificatie-/retrofittingkits voor bestaande vliegtuigen. Met deze route besparen we tijd omdat de romp hetzelfde blijft. De zuiger-/turbopropmotor wordt echter vervangen door een elektromotor en de brandstof(tanks) worden vervangen door batterijen, terwijl het gewicht en het zwaartepunt behouden blijven.

Met de MRE-subsidieaanvraag wil Clearwings werken aan geavanceerde en innovatieve thermische engineeringstrategieën en implementatie voor batterijen van een 2-zits elektrisch vliegtuig. Batterijen genereren warmte terwijl ze stroom leveren aan de motor en ze moeten worden gekoeld. Aan de andere kant moeten batterijen, op basis van de omgevingstemperaturen, worden verwarmd voor optimale prestaties. Ten derde moet de warmte die wordt gegenereerd door een thermische runaway-gebeurtenis worden beheerd om brand te voorkomen. Batterijen voor de luchtvaart moeten deze functies hebben zonder veel gewicht toe te voegen, omdat dit de algehele energiedichtheid beïnvloedt. Dit vraagt om innovatie met mechanisch en thermisch engineeringontwerp.

Biotech-materials Living Lab

Aanvrager:Helmond Biotech-materials Hub B.V.Vestigingsplaats:Helmond
Partner 1:Nomion Medicines BVVestigingsplaats:Schijndel
Partner 2:ProferosCosmeticsVestigingplaats:Helmond
Startdatum:1 december 2024Einddatum:30 november 2025

Projectomschrijving

In de Brainport regio zijn enorme ontwikkelingen gaande in de Life Science & Health (LS&H) en MedTech sector zowel binnen private als publieke instanties. Nieuwe uitdagingen kloppen aan de deur zoals het verbinden van LS&H en MedTech, het vormen van nieuwe samenwerkingsverbanden, en het vinden van geschikte ruimtes voor innovatieve ontwikkeling. Deze nieuwe ontwikkelingen sluiten aan bij de bedrijvigheid in de regio waaronder: Vivolta, Stentit, VivArt-X, UPyTher, Xeltis, Blue Medical Devices en het Smart Biotech-materials Consortium. Waar het aan ontbreekt in de regio is voldoende ruimte voor een stimulerende lerende ontwikkelomgeving met bijbehorende laboratoria en cleanroom faciliteiten voor jonge ondernemende start-ups in LS&H en MedTech. Ons voorstel is dat in een dergelijke inspirerende en innovatieve omgeving plannen en productontwikkeling versneld kunnen worden. Door het bijeenbrengen van verschillende ondernemers in diverse fases van ontwikkeling binnen LS&H en MedTech wordt een netwerk gevormd in de vorm van een Living Lab. In de huidige situatie wordt veelal een beroep gedaan op consultants waar geen netwerk mee opgebouwd wordt. Daarnaast is het door gebrek aan beschikbare laboratoria en cleanroom faciliteiten, die voor korte termijn te huren zijn, een uitdaging om jonge LS&H/MedTech ondernemers te behouden voor de regio. Het Biotech-materials Living Lab van Helmond Biotech-materials Hub BV fungeert als versneller voor deze start-ups. In het Biotech-materials Living Lab zijn verschillende LS&H/MedTech bedrijven aanwezig. Elk bedrijf met specifieke kennis en ervaring (GMP, kwaliteitssystemen, ontwikkeling, research en productie). Hierdoor ontstaat kruisbestuiving in de breedste zin van het woord. Ook biedt het Biotech-materials Living Lab laboratoria en cleanrooms zodat de start-ups onder GMPomstandigheden onderzoek kunnen uitvoeren of kleinschalig een batch kunnen produceren. De laboratoria en cleanroom ruimten worden voor korte termijn periodes aangeboden om het ondernemersrisico van de start-up in te perken. 

Hiermee levert het Biotech-materials Biotech-materials Living Lab van HBH een bijdrage aan ontwikkeling van start-ups die tussen kennisinstellingen en financiering/investering zitten door het beschikbaar stellen van kennis, betaalbare tijdelijke laboratoria en cleanroom faciliteiten, en een netwerk en gemeenschap van entrepreneurs in de vorm van een Living Lab.