Actie-agenda voor robotisering/digitalisering

‘Alle banen gaan er anders uitzien binnen nu en 10 jaar’

 

GroepEr moet op korte termijn een actie-agenda voor de Metropoolregio Eindhoven komen rond het thema robotisering/digitalisering en de gevolgen hiervan voor arbeidsmarkt en onderwijs in de regio. Die conclusie trok wethouder Jos van Bree, bestuurlijk trekker van de werkplaats Arbeidsmarkt, aan het slot van een bijeenkomst van de werkplaats op donderdag 7 september jl. Het van de grond krijgen van living labs met nieuwe vormen van leren is een van de belangrijke punten van die actie-agenda.

 

“Binnen tien jaar zien alle banen er volledig anders uit door verdere digitalisering en robotisering”, hield professor Egbert-Jan Sol (TNO) de aanwezigen voor. “Dat geldt niet alleen voor de industrie, maar ook voor administratie, transport en logistiek, zorg en andere sectoren. Geleidelijk aan moet iedereen omscholen en bijscholen, zowel hoger- als laagopgeleiden. We moeten met elkaar mechanismes zien te vinden om dat goed te organiseren.”

EgbertJan SolDe uitdaging is groot, aldus Sol. “We weten niet precies weten hoe het werk er in de toekomst uitziet, want de ontwikkelingen gaan steeds sneller. We zitten hier in de regio op een economische hotspot, dus we lopen voorop en dat maakt de uitdaging alleen maar groter.” Experimenteren met nieuwe vormen van leren in living labs (zoals Brainport Industries Campus) is noodzaak, zowel voor initieel onderwijs als voor bij- en omscholing van werkenden en niet-actieven. De druk op de arbeidsmarkt zal alleen maar toenemen, omdat grote groepen werkenden de komende jaren afscheid nemen van hun bedrijven. Die ontwikkeling is vertraagd door het verhogen van de AOW-leeftijd, maar komt nu in volle hevigheid op ons af, stelde Sol. Bekijk de presentatie.

 

Robots

Mark MertingHet verhaal van Mark Menting, oprichter van Smart Robotics, sloot hier mooi op aan. Het uitzendbureau voor robots is namelijk ook van start gegaan met een Robotacademie, waarin werknemers leren om te gaan met robots. Te vaak ziet men de robot nog als een bedreiging. “Mens en robot zijn echter complementair aan elkaar”, aldus Menting. “Je zou kunnen zeggen dat mens en robot nog te veel in gescheiden werelden leven.” Bekijk de presentatie.

Robbert Coenmans tenslotte deed verslag van zijn ervaringen in het organiseren van de Brabant Robot Challenge, een multidisciplinair onderwijsprogramma over robotica. Bekijk de presentatie.

 

Suggesties

Mark vd MeerTijdens een geanimeerde discussie kwamen veel suggesties naar voren om werknemers perspectief te laten zien in digitalisering en robotisering. Dat varieerde van ‘gamification’ tot het instellen van een stimuleringsfonds, en van inzet van leer-ambassadeurs tot het realiseren van een Evoluon-achtige centrum rond robotisering. Conclusies en suggesties werden door dagvoorzitter prof. Marc van der Meer samengevat en komen ook in het verslag van de bijeenkomst.

 

JosWethouder Jos van Bree kondigde aan dat vertegenwoordigers van openbaar bestuur, onderwijs en bedrijfsleven (werkgevers en werknemers) gevraagd worden om mee te werken aan de ontwikkeling van de actie-agenda.

 

 

 

Nog wat achtergrondinformatie met cijfers en literatuur:

PDF icoonKorte samenvatting van literatuur en begrippen omtrent robotisering en digitalisering

PDF icoonMens en machine

PDF icoonRoutinematig werk verdwijnt.

PDF icoonVerandering als constante factor

PDF icoonBrabant aan de Robot

 

Naar overzicht

Beste Jan,
Dit lijkt ons een goede suggestie, die nemen wij mee in het actieprogramma dat we de komende maanden gaan opstellen. Als je nog andere suggestie hebt laat ons dat gerust weten.
Paul van Leeuwen
Metropoolregio Eindhoven

Erg interessant initiatief! Er zou eigenlijk een <a href="https://freelancer.nl/programmeur/app-ontwikkelen">app ontwikkeld</a> moeten worden om mensen te onderwijzen over robotisering en de gevolgen voor zijn/haar baan. Is dat misschien iets wat door de regering gedaan kan worden?

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Delen

FacebookTwitterLinkedIn