Het gaat goed met Brainport Eindhoven.

"Economisch is de regio succesvol. Nu nog een stap verder”

 

Dat zei Simac-directeur Eric van Schagen dinsdag 8 januari 2019 bij de nieuwjaarsreceptie The New Horizon dat onder Brainport vlag georganiseerd werd in het Evoluon. Opnieuw was dé netwerkbijeenkomst over economie van het jaar in onze regio een groot succes. En er was een inspirerende speech, waar wij ons van Economie MRE helemaal in herkenden.

 

10 janauri 2Eric is naast Simacbaas ook voorzitter van VNO-NCW Brabant Zeeland is, en was gevraagd om te reflecteren op het succes van de Metropoolregio en de Brainportregio Eindhoven. Samen met MRE- en Brainport voorzitter John Jorritsma verzorgde Eric de keynote speech.

 

Hij deed dat vanuit het nationale perspectief, maar ook dat van het grote bedrijf, het MKB en alle gemeenten en inwoners van de regio. Voor alle groepen had hij een boodschap en een oproep.

 

“Ja, Brainport is succesvol, en ook ik vind het leuk als ik iemand uit een andere regio hoor zeggen dat ze na Eindhoven de meest innovatieve regio van Nederland willen worden. Maar we moeten daardoor niet naast onze schoenen gaan lopen”. Bescheidenheid past ons, maar zeker geen nederigheid.

“Deze regio met zes industriële multinationals, tientallen prachtige middelgrote bedrijven, voortreffelijke onderwijsinstellingen, daar mogen we absoluut trots op zijn, zo zei Eric. Het succes brengt echter ook verantwoordelijkheden op alle niveaus.

 

Dat houdt niet op bij het faciliteren van het grootbedrijf; “Het MKB heeft vaak het gevoel minder aan Brainport te hebben”. Net als het MKB zijn ook de inwoners en gemeenten van Brainport Eindhoven af en toe kritisch. “Minder erg dan pakweg tien jaar geleden, maar toch moeten we oppassen dat we iedereen aangesloten houden bij de successen van de regio. We moeten meer investeren in onze maatschappelijke agenda, want die brengt onze continuïteit en is goed voor ons toekomstig duurzaam economisch succes. Daarom moet iedereen, iedere burger, ook in economisch zin mee kunnen doen”

 

Wat houdt dat volgens Eric in voor de grote bedrijven:

“Ondersteun maatschappelijke initiatieven op lokaal en regionaal niveau. Steek hier meer geld in. Te vaak is deze afweging helaas onderdeel geworden van een corporate marketingbeleid in plaats van een gevoelde betrokkenheid bij de eigen regio en haar burgers”. Valse briljante geen echte passie.

 

Voor het MKB: Niet miepen en jammeren maar “Blijf vooral innoveren en professionaliseren. Investeer de winst in innovatie en kies slim je positie daarin.” Loop niet te klagen ga dingen zelf regelen!

 

Aan de burgers van de regio: “Er zijn talloze mogelijkheden voor een leven lang leren en ontwikkelen. Maak daar gebruik van, want het is de beste garantie voor een goede oude dag. Zorg zelf voor jouw loopbaan en wacht niet op anderen!”

 

Richting gemeenten: “Stop met communiceren via de media. Twitteren is wel spannend maar niet constructief en productief. Doe je werk op de plek die daarvoor bedoeld is en laat je niet gek maken door afleidende discussies op social media.” Spreek met ons bedrijfsleven, vooraf, niet pas als je al een besluit hebt.

 

Tenslotte voor iedereen in de Regio: “We hebben een prachtige welvaart bereikt, laten we die koesteren, maar er tegelijk voor zorgen dat iedereen het gevoel krijgt erbij te horen. Geven voelt beter dan moeten ontvangen. Zolang je iets kunt geven, ben je goed aan het leven. Succes smaakt samen beter!”. Alleen dan gaan wij verder vooruit.

 

Bijna het hele team Economie van de MRE was in het Evoluon en hoorde de toespraak van Eric. Wij herkennen ons erin én voelen ons geïnspireerd, voor onze eigen werkopdracht in 2019. Meer draagvlak en passie voor iedereen bij de Brainportagenda, alle burgers, gemeenten en MKB-bedrijven. Daar moeten wij een bijdrage aan leveren in 2019.

 

Wij gaan ervoor in het nieuwe jaar.

Thomas Voncken en Paul van Leeuwen, team Economie MRE

Naar overzicht

Reageer op dit artikel

velden met een * zijn verplicht
 

Delen

FacebookTwitterLinkedIn